среда, 25. март 2020.

6.разред (25.март): Народна епска песма ''Смрт Мајке Југовића''

Прочитај песму  ''Смрт Мајке Југовића'' у читанци,па покушај да размислиш о датим питањима.

„Smrt Majke Jugovića“, narodna epska pesma - Srpski jezik za 6. razred (#20) | SuperŠkola - YouTube
*** Изнеси своје прве утиске о песми. Шта је по твом мишљењу у њој најпотресније?
*** Опиши поље јуначке погибије на основу песме.
*** Зашто Мајка Југовића моли Бога? На који начин она сазнаје шта се догодило у боју? Опиши слику туге на коју је наишла. Образложи своје виђење њених осећања. Зашто је мајка „тврда срца”? Објасни шта би све могао да значи, у овом примеру, придев „тврд”.
*** Шта се дешава по њеном повратку кући? Запази како су је снахе дочекале. Опиши њихова осећања. Зашто ни тада мајка не плаче?
*** Ко се оглашава у поноћ, и због чега? И коњ жали свога господара, а мајка ни ту „сузе не пустила”. Како ти доживљаваш ове стихове?
*** Опиши појаву „два врана гаврана”. Образложи какво знамење они представљају. Шта доносе?
**Какво дејство на Мајку Југовића има устргнута рука Дамјанова? Замисли и опи-
ши осећања мајке која синовљеву руку држи у „криоцу”. Протумачи мајчино обраћање и смрт.
Размисли о томе како је овде приказана косовска трагедија.

Истражи и проучи слику мајке

*** Врати се читању песме с оловком у руци. Издвој и обележи у њој како се смењују слике и сцене: на двору, на Косову, поново на двору. Ко је присутан у свакој од сцена? Подвуци глаголе којима је звучно дочарана трагичност јуначког страдања.
*** Уочи постепеност у сликању мајчине патње. Обележи места у песми где би мајка могла заплакати, а она ипак то не чини. Шта свака следећа сцена додаје у односу на претходну? Како се у песми гради слика навирања бола све до последње сцене када мајци препукне срце од жалости?
*** У каквој су вези њене последње речи са њеном смрћу? Обележи у песми стихове мајчине тужбалице и објасни њихово значење.
*** Образложи своје схватање „тврда срца” Мајке Југовића.
*** Од каквог је значаја за описивање њених осећања низање радњи које она предузима, понављање слика и призора...? Како би песма изгледала да је у њој непосредно приказан мајчин бол?
*** Уочи изражајност стилских фигура – епитета, ономатопеје, контраста, градације.
*** Процени вредност и лепоту песме.


2 коментара:

  1. Nastavnice ja sam se te ubacio u ucionicu, nece da mi da pripremu za kontrolni i kontroooolni. Jel mozete da mi posaljete?

    ОдговориИзбриши
  2. I sta da se radi s ovim pesma? Gde to pisem?

    ОдговориИзбриши

Врста и служба речи- вежбање

Вежбање 5