понедељак, 16. март 2020.

7.разред: Крвава бајка - Десанка Максимовић

Десанка  Максимовић    ''Ќрвава  бајка''


Драга децо, песма која је пред вама је једна од оних после којих срце остаје залеђено, душа искидана, а глава се пита како је могуће да једна бајка буде крвава... То није логично! То није оправдано! То не желим да слушам!
Међутим, тада схватимо да је песма о достојанственој смрти крагујевачких ђака нешто што мора бити наша химна, нешто што нас обавезује и тера нас да будемо бољи него што смо били...
Послушајте!


https://www.youtube.com/watch?v=WjoEpieVMig#action=share



Песма је настала након што је непознати човек зауставио песникињу на улици и испричао јој о масакру у Крагујевцу који се десио 19,20 . и 21. октобра 1941.године. Тада је стрељано око 300 ђака . На месту где су убијени ђаци, данас се налази спомен-парк Шумарице.Погледајте

виртуелну туру по музеју у Шумарицама.

Након што сте чули песму, како сте је доживели?У коментару напишите како сте се осећали.



Како то једна бајка може да буде крвава?

У овој синтагми примећујете изразиту , готово непојмљиву супротност КРВАВА (симбол смрти) -БАЈКА (срећан крај, принчеви и принецезе). Овакво стилско средство (фигура) зове се ОКСИМОРОН.



Мотивске целине: три дела песме, сваки почиње рефреном.Рефрен је као бајка,  намењена свима, бајка јер је невероватно да се то дешава у свету људи. Јунаци бајке су слични јунацима ове трагедије. Догађај је исувише нестваран и човек не може да поверује даје тако нешто могуће у свету људи. У песми се не помињу историјски конкретне чињенице, јер се такви злочини дешавају сваког дана широм планете.
  • Детињство и младост једне генерације су били исти, па су се и у смрти изједначили.Оцене у њиховим свескама су постале бесмислене.
  • минута – дечаци су пуни наде у живот, читава будућност је пред њима. Мисли и осећања су слична, а они пуни наде у живот, али отргнути из њега.
  • Дечаци су пошли на стрељање   мирно. Храбри су и поносни, свесни своје судбине и нестали су у нашим мислима. Узели су се за руке, сложни су. Мир и понос је супротстављање непријатељу –  он очекује плач и молбе.
ДОМАЋИ  ЗАДАТАК:
Размисли о томе зашто се рефрен понавља баш три пута.
Како су приказани дечаци у последњој строфи? Шта то говори о њима? Јесу ли они и у тренутку смрти само ђаци или нешто више? Објасни последња три стиха у песми.
Одговоре дај у коментару на овај пост.



Нема коментара:

Постави коментар

Врста и служба речи- вежбање

Вежбање 5